24 sep 2011

Nederlandse Geschiendenis, Anne Frank en de meisjes uit de Sloppenwijk

Al een tijdje had ik erg veel zin in deze les. Ik ging de meiden vertellen over Anne Frank, Hitler, de nazies en de Tweede wereldoorlog. Maar toen ik 's ochtends de les nog eens doorkeek werd ik er een beetje bezorgt over. Hoe leg je zoiets aan kinderen uit. In Nederland, waar het werkelijk gebeurt is, krijg je hier duidelijk les over als je nog jong bent. Maar hoe leg je uit wat Nazisme is, aan kinderen die er nog nooit van gehoord hebben? Hier in Brazilie worden alle oorlogen nauwelijks uitgelegt op school.
Toen ik begon te vertellen over Anne Frank hingen de meisjes gelukkig aan m'n lippen. Ze liet me nauwelijks praten en overvielen me met vragen! Ze wilden alles weten! "Wat is er met Anne's familie gebeurt? Wie heeft ze veraden? Waarom moest ze naar een concentratie kamp? Wat is een concentratie kamp? Wat zijn joden?" En nog tientallen andere vragen. Natuurlijk moest alles meer dan eens uitgelegt worden, en moesten we ook heel duidelijk maken dat de oorlog al 66 jaar afgelopen is.
 
 Toen ik ze vertelde dat ik een concentratie kamp bezocht had zeiden ze: "Wat ben je daar nou weer wezen doen? Hoe ben je naar binnen gekomen?" Het duurde even voor ze begrepen dat het verhaal al erg lang geleden is (of dat ik toch niet zo oud ben...).
Het was leuk te zien dat het verhaal van een meisje als Anne Frank ze echt raakte. Aan het eind liet twee korte videos zien met fotos en stukjes uit het Dagboek van Anne Frank, en de meiden konden hun tranen nauwelijks inhouden. Toen vroeg een van de kinderen: " Is dat echt gebeurt?" Becky, die samen met Kelly de kindergroep leidt, antwoorde: "Ja, het is echt gebeurt!" En het meisje antwoorde: "Wow, wat een vreemd verhaal!"    

Aan het eind hebben we ze aangemoedigd eeen dagboek te schrijven, teksten, verhalen, en spraken we over hoe belangrijk schrijven is. Anne Frank is wereldwijd beroemd al is ze al zo lang overleden, en dankzij haar dagboek weten we een beetje meer over  de tweede wereldoorlog. Sommige meisjes vroegen wat je voor een dagboek nodig hebt. Dus legden we uit dat je maar een schrift nodig hebt, en dan schrijven. Anderen wilden een boek van Anne Frank lezen. Gelukkig hebben we hier een kinderboek over Anne Frank, en dat kunnen ze nu dus zelf ook lezen.

We wil doorgaan met dit soort lessen over schrijven, portugees en creativiteit. Zo hopen we ze te laten zien dat ze met hun creativiteit erg mooie dingen kunnen schrijven. Ook hopen we daar de geschiedenis mee te blijven gebruiken, wat erg goed is om de kinderen nieuwe perspectieven te geven over wat er in de wereld buiten hun sloppenwijkwereldje gebeurt. Het was een erg leuke ervaring.  


Geen opmerkingen: