9 mrt 2011

40 dagen voor Pasen

Het is "Aswoensdag". Ik heb al aardig veel over Carnaval gezegd op het blog, en ook over Aswoensdag heb ik me al geuit. Het is absurd te zien hoeveel mensen hier (in Brazilie) alles doen wat ze de rest van het jaar nooit zouden doen gedurende Carnaval, en dat ze dan woensdag ochtend braaf naar de kerk gaan om door een kruisje van as vergeving te krijgen... Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Aswoensdag is namelijk ook de eerste van de 40 vastendagen. De 40 dagen voor het pasen.

In de Katholieke kerk is dit een erg sterke traditie. Kelly komt bijvoorbeeld uit een familie waar ze gedurende de 40 vastdagen geen vlees eten, niet drinken, en nog veel meer, als voorbereiding op het Pasen. Jammer genoeg zijn wij, as evangelische (of protestantse) christenen vaak zo anti-katholiek (zeker hier in Brazilie, waar de scheiding tussen evangelisch en katholiek bijna net zo radicaal is als tussen bijvoorbeeld satanisten en christenen), en doen we dus helemaal niets met die 40 dagen, omdat het iets "katholieks" zou zijn. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat het wel interessant is om deze 40 dagen als een voorbereiding op het Pasen te hebben.

Misschien niet als een menu voor je avondeten, maar wel een vorbereiding voor jezelf. Ik ga daarom vanaf vandaag tot het paasfeest de 4 evangelieen lezen, het Leven, doen en laten, verhalen, e Zijn dood en opstanding (van Jezus natuurlijk) weer eens uitgebreid bestuderen. En zo hoop ik, tot het Paasfeest, een beter zicht te krijgen op wat de Heere Jezus voor ons allen gedaan heeft, en daardoor nog dankbaarder voor Hem te kunnen komen, die alles in en door mij gedaan heeft.
En u, wat gaat u doen als voorbereiding op het Paasfeest?   

Geen opmerkingen: