4 dec 2010

Ruilen met Miguel - CD - Thuis!



Een liedje uit m'n jeugd. Misschien een van de eerste redenen waardoor ik hier nu uiteindelijk ben. Het gaat over Miguel, een straatkind in Rio de Janeiro. Hieronder de tekst:

Miguel (CD Thuis! Elly en Rikkert)

Wie wil er ruilen met Miguel
Hij hoeft zijn huiswerk niet te leren
Hij woont in Rio de Janeiro
Slaapt in een steeg naast een hotel

Wie wil er ruilen met Miguel
Hij hoeft zijn bed niet op te maken
Hij heeft geen dekens en geen laken
Alleen een doos ... dat moet ie wel.

Vaak als ik ‘s avonds slapen ga
Voel ik me bang en boos
Waarom zijn zoveel kinderen
Nog steeds zo hulpeloos
Dan denk ik aan Miguel
Miguel slaapt in een doos.

Wie wil er ruilen met Miguel
Hij hoeft zijn voeten niet te vegen
Want schoenen heeft-ie nooit gekregen
Alleen wat vodden om zijn vel

Wie wil er ruilen met Miguel
Hij hoeft geen boodschappen te halen
Hij pikt iets zonder te betalen
En dan verdwijnt-ie bliksemsnel.

Vaak als ik ‘s avonds slapen ga
Voel ik me bang en boos
Waarom zijn zoveel mensen toch
Zo koud en harteloos
Dan denk ik aan Miguel
Miguel slaapt in een doos.

Pobre Miguel (Arme Miguel)
Pequeno Miguel (Kleine Miguel)
Sossegado Miguel (Stille Miguel)
Corajoso Miguel (Dappere Miguel)

Wie wil er ruilen met Miguel
Hij hoeft zijn bord niet leeg te eten
Hij vindt bij wat is weggesmeten
Z’n dagelijkse broodkost wel

Vaak als ik ‘s avonds slapen ga
Voel ik me bang en boos
Maar als ik mij heb omgedraaid
Dan slaap ik als een roos

Dan droom ik van Miguel
Miguel slaapt in een doos
Dan droom ik dat-ie vleugels krijgt
en hoog boven de wolken stijgt
En weg vliegt naar de zon
En dat ie roept: "Zie je me wel?"

Wie wil er ruilen met Miguel?

Geen opmerkingen: